Listing 1 - 10 of 51 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Psychologie : de hoofdzaak.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9001109039 Year: 2004 Publisher: Houten Wolters Noordhoff


Book
Vitaal voor de klas
Author:
ISBN: 9789065086457 Year: 2011 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het leraarschap is boeiend, maar kost soms veel energie. Hoe blijven leraren energiek en geïnspireerd, zodat zij hun beroep - ook op lange duur - met plezier kunnen uitoefenen? Allerlei zaken hebben invloed op de vitaliteit van de leraar, zoals persoonlijk leiderschap, de schoolcultuur en de relatie met leerlingen, collega's en schoolleiding. Dit boek behandelt vier belangrijke factoren, die bepalend zijn voor de vitaliteit van leraren: verbinding, autonomie, inspiratie en prestatie. Bij elke factor bespreekt de auteur het spanningsveld dat hierbij een rol speelt en de wijze waarop leraren daarmee kunnen omgaan. Het boek is geschreven voor leraren in alle schoolsectoren, maar is ook relevant voor schoolleiders en HRM-functionarissen. Ook zij kunnen bijdragen aan de vitaliteit van leraren. Naast informatie en onderzoeksgegevens, vindt de lezer in dit boek praktijkvoorbeelden, tips en oefeningen die leraren helpen hun vitaliteit te behouden of te versterken.


Book
Geef ze een duwtje! : hoe stimuleer je leerlingen om de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om zelfstandig te leren
Author:
ISBN: 9789057883972 Year: 2012 Publisher: Amersfoort Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek presenteert honderd strategieën op een 'fris en fruitige' manier en speelt in op de populariteit van het sms'en onder leerlingen. De strategieën zijn makkelijk te onderwijzen, te oefenen en te repeteren voor leraren.


Book
Kinderen en... hun manieren van leren : het ontdekken van talenten
Authors: ---
ISBN: 9789057882524 Year: 2009 Publisher: Amersfoort Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het uitgangspunt van dit boek is dat elk kind talenten heeft. Bij sommige kinderen is meteen duidelijk wat hun talenten zijn. Bij andere niet. Het boek helpt de leraar bij de zoektocht naar talenten van kinderen. Daarbij wordt ook stilgestaan bij het eigen talent als leraar. Er worden acht talenten geportretteerd aan de hand van de meervoudige intelligenties van Howard Gardner, aangevuld met nog vier portretten vanuit de invalshoek hoofd, hart, handen en hele diverse talenten. Verder wordt ingegaan op hoe de leraar in de praktijk moet omgaan met de aanwezige talenten en leerstijlen om hun waarde zo goed mogelijk te laten uitkomen. Tot slot worden er lesideeën gegeven per vak en volledige lessen om kinderen hun eigen talenten te laten ontdekken en dat van anderen te kunnen zien.


Book
Leren in vijf dimensies : moderne didactiek voor het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023251651 9023251652 Year: 2014 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum


Book
Werken met begaafde leerlingen in de klas : pedagogische sensitiviteit als leidraad
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023254416 9789023254768 9023254767 Year: 2016 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit uiterst informatieve boek over begaafde leerlingen in het basisonderwijs voorziet om meerdere redenen in een directe behoefte. In de eerste plaats zijn er nog te veel mythen en misverstanden over (hoog)begaafdheid, die hier met feiten worden weerlegd. Tegelijkertijd presenteren de auteurs, specialisten uit het netwerk van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en KPC, alle recente en relevante kennis en informatie over begaafdheid, basisschool en passend onderwijs. In de derde plaats doen ze dat op praktische wijze met tal van voorbeelden, illustraties, schema's en overzichten uit de vakliteratuur. Daarbij hanteren zij een actieve benadering van het werken met begaafde leerlingen, met pedagogische sensitiviteit als leidraad. De hoofdstuktitels geven tot slot de heldere opbouw van 'begrip' tot 'uitdaging' van (hoog)begaafdheid weer. Naast vier bijlagen over (hoog)begaafde leerlingen, (hoog)begaafde onderpresteerders, handreiking voor observatie en gesprekken en voorbeelden van complexe opdrachten, bevat dit boek een literatuurlijst. Alleen een register ontbreekt helaas in deze voortreffelijke en praktijkrelevante uitgave. Voor leerkrachten en ouders een waardevolle bron en naslagwerk. © NBD Biblion - Drs. A. Schipper MA


Book
Gemotiveerd leren : werken met leer- en begeleidingstijlen
Author:
ISBN: 9789001702670 Year: 2008 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als goede leerkracht stimuleer je leerlingen om ván en mét elkaar te leren leren. Je bevordert daarmee hun zelfstandigheid. Gemotiveerd leren toont je de relatie tussen je eigen leerstijl en je voorkeurstijl van begeleiden. Je leert o.m.: - Leerstijlen te herkennen - Bewust keuzes te maken voor verschillende begeleidingstijlen - Leermotivatie te beïnvloeden Deel 1 van Gemotiveerd leren beschrijft aan de hand van praktijkvoorbeelden de leerstijlen van Kolb en van Vermunt. Deel 2 bepleit het combineren van deze leerstijlen, toegelicht met een helder model. De auteur beschrijft met praktijkvoorbeelden welk studentgedrag iedere leerstijl kenmerkt en hoe een leerkracht daar rekening mee kan houden. In deel 3 komen de eigen ervaringen van de auteur aan bod. Gemotiveerd leren is een studie- en werkboek ineen.


Book
Lemo : een instrument voor feedback over leren en motivatie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030108344 Year: 2010 Volume: *7 Publisher: Mechelen Plantyn


Book
Doeltreffend klasbeheer : effectief omgaan met de klasgroep
Authors: ---
ISBN: 9044117971 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Klasmanagement gaat over de agogogische en organisatorische inzichten en vaardigheden die nodig zijn voor een doeltreffende omgang met de klas. Voor de aanstaande leraar als student op stage en voor de beginnende lesgever lijkt ordehandhaving daarbij een eerste bekommernis. Dit boek presenteert een kader van waaruit gedacht en gewerkt kan worden aan dit traditioneel nogal verwaarloosde aspect van de lerarenopleiding. Een dergelijk ordeningskader is essentieel voor het scheppen van een optimale leeromgeving. Het bewijst echter evengoed zijn nut bij het ondervangen van de sociale angst en de gevoelens van onzekerheid die de beginner gewoonlijk ten deel vallen.Uit de inhoud:Klasbeheer ? Middelen voor een doeltreffend klasbeheer ? Maatregelen en schikkingen ? Tempo ? Motivatie ? Duidelijkheid ? Scheppen van een gunstig klasklimaat: sociaal-affectief, gedragstheoretisch ? Omgaan met probleemgedrag ? Aanstiplijst.

Listing 1 - 10 of 51 << page
of 6
>>
Sort by